le film et livre "la planète des singes" est traduit par "planet of the apes"WolfgangK a écrit : ↑16 sept. 2022, 11:58Il me semble que le terme 'ape' correspond à primate, 'singe' étant plutôt 'monkey'.itrane2000 a écrit : ↑12 sept. 2022, 08:41+1ProfGrincheux a écrit : ↑12 sept. 2022, 05:31L'homme ne descend pas du singe, il est un singe. Par conséquent, la femme est une guenon.
nous appartenons à la famille des grands singes, le terme "singe" ne désigne en aucun cas une espèce.
Alors que le film et la série "l'armée des 12 singes" est traduit par "12 monkeys"
ça m'avait marqué parce qu'à l'oral d'anglais au bac j'avais parlé de "planet of the monkeys" et on m'a dit que non.
la différence n'est donc pas celle là
https://safarisafricana.com/ape-vs-monkey/
Before looking at the differences between apes and monkeys, it’s important to know that apes and monkeys are both types of primates. A primate is an animal belonging to the biological order ‘Primates’, a group that contains all species of lemurs, monkeys, and apes worldwide.
The term ‘monkey’ is generally accepted to refer to two groups of primates – New World monkeys and Old World monkeys. These two groups themselves have many divergences, with significant differences between the two groups include opposable thumbs, sitting pads, nose and septum shape, and prehensile tails. (Read more about Old World African monkeys.)
This taxonomy of primates should help you understand where apes (green), Old World monkeys (yellow), and New World monkeys (orange) – sit in the overall primate family. At the top of the chart in white are primate species that are neither apes nor monkeys, namely galagos, lorises, and lemurs:

et je pense que le terme "monkey" dans "12 monkeys" ne se réfère pas à l'animal, mais à l'expression péjorative "monkey business". Terme monkey que Larousse traduit par exemple par galopin ou polisson.The easiest way to distinguish apes from monkeys is by the presence or absence of a tail. With only a couple of exceptions, all 260 species of monkeys have tails, but no apes have tails.